BIL | NAMA |
1 | AHMAD HUSAINI BASHA B AINI |
2 | ABD. HALIM BIN MD. YUNUS |
3 | AZHAR BIN ABD. GHANI |
4 | AZIZAH BT RADZALI |
5 | FATIMAH BT WAN ABDULLAH |
6 | HABSAH BT MOHAMAD NASIB |
7 | HAMDAN BIN HUSIN |
8 | ISMAIL BIN ALIAS |
9 | IZWANUDDIN BIN YAHYA |
10 | KAMSIDI BIN SALBANI |
11 | KHAIRULSHAM BIN NOH |
12 | KHURSHIAH BT MOHD IBRAHIM |
13 | M. ALIZAN B. AB RAHMAN |
14 | MASZURA BT MD. JANI |
15 | MD. ARIEF AZHARI BIN ABD. RAZAK |
16 | MD. BAKHRI B MOHAMMAD |
17 | MD. EHUAN BIN IDRIS |
18 | MOHAMAD SOFFI B ISMAIL |
19 | MOHD HAMI BIN MOHD AMIN |
20 | MOHD. KHAHAR BIN RAMLY @ MOHD ALI |
21 | NAZARYIAH BT MD. NOR |
22 | NAZRATULAIN BT MURGANI |
23 | NOR AZIMAH BT ZAKARIA |
24 | NOR AZLI BIN MD NOR |
25 | NORASIAH BT MOHAMAD SALLEH |
26 | NORHANIZA BT DHAHLAN |
27 | NORIAH BT NAYAN |
28 | NORIZA BT MAAROF |
29 | NORLAILI BT MUHAMED ANUAR |
30 | NORLEILA BT ISMAIL |
31 | NORLINA SIA BT ABDULLAH |
32 | NORLIZAWATI BT SALLEH @ ALIAS |
33 | NORULHUDA BT MOHD BAHAROM |
34 | NUR ARDINI CHONG BT ABDULLAH |
35 | OTHMAN BIN WAHID |
36 | SA'AIDAH BT DURALIM |
37 | SHAIK ABD. RAHIM BIN SHAIK AKBAR |
38 | SHARIFAH HAIRANI BT SYED HASHIM |
39 | SITI RAFIDAH BT JAS |
40 | SITI SALINA BT SANUSI |
41 | SITI ZAMRAH BT ISA |
42 | SUHAILA BT SAAD |
43 | SUHAIMI BIN MOHAMED YUSOF |
44 | SUHITA BT YEOP JOHARI |
45 | TUTY SUTINA BT HAMZAH |
46 | WAN SHARIFAH BT W. ABD. GHANI |
47 | ZAINON BTI IDRIS |
48 | ZARIAH BT MOHAMED |
49 | ZUBER BIN SUTIN |
50 | ZUERIEANI BT NONG |
Barisan Pendidik SMKBBS 2009
Rencana/Artikel Berkaitan Sekolah
Catatan Dari Bumi UK
Assalamualaikum dan salam muhibah kepada pembaca-pembaca. Pertama sekali saya ingin merentaskan jaringan terima kasih kerana diberi peluang untuk menulis dalam blog ini. Untuk coretan pertama ini saya hanya ingin merelaikan hemat saya berkenaan penggunaan bahasa kebangsaan.
Berdasarkan pengalaman saya banyak rakyat Malaysia enggan berbahasa Inggeris kerana risau akan hilang kemelayuan mereka. Tidak pernah saya mampu memikirkan rasionalnya alasan tersebut justeru bingung mentafsirkannya. Kitapun bukanlah menggunakan bahasa Melayu yang betul dalam kehidupan seharian malah dengan merojakkan bahasa itu sebenarnya lebih terhina daripada tidak menggunakan bahasa itu langsung. Peratusan paling tinggi yang gagal matapelajaran Bahasa Melayu adalah murid-murid Melayu juga. Adakah kerana mereka ini berbahasa Inggeris sepanjang masa? Kita langsung tidak perlu meninggalkan terus bahasa Melayu hanya untuk berbahasa Inggeris. Jadi tidak timbul persoalan hilang kemelayuan seseorang itu.
Dalam pembelajaran sesetengah matapelajaran juga, penggunaan bahasa perantaraan selain bahasa Melayu tidak akan menjejaskan penguasaan seseorang terhadap bahasa ibundanya justeru membantu menguasai bahasa keduanya. Di Britain, mereka berbangga apabila mampu bertutur dalam lebih daripada satu bahasa. Kebanyakan mereka mempelajari bahasa Perancis dan boleh fasih bertutur selepas sekurang-kurangnya tiga tahun. Berapa tahunkah Bahasa Inggeris diajar dalam kurikulum pelajaran Malaysia? Apakah khilaf yang menyebabkan penguasaan bahasa tersebut sangat lemah kendatipun diajar lebih sedasawarsa? Walaupun fasih berbahasa Perancis, mereka masih menggunakan bahasa ibunda mereka dengan betul. Bahasa Inggeris terbaik dituturkan oleh Permaisuri Elizabeth. Raja-Raja Melayu pun berbahasa Inggeris. Perbendaharaan kata istana baginda-baginda ini yang didengar hanya ‘beta’,‘titah’,‘santap’ dan ‘mangkat’, itupun kerana telah diskripkan. Tiada juga bukti pembesar-pembesar negara tidak menghantar anak-anak mereka ke sekolah antarabangsa apabila mereka sendiri melaungkan pemerkasaan bahasa Melayu dan sekolah kebangsaan. Institusi-institusi tinggi yang penting dalam memartabatkan bahasa ibunda pula membenarkan penggunaan perkataan pinjaman. Saya tidak mahu menggunakan perkataan teknologi, saintifik, bas, beg, siling, komputer dan banyak lagi kerana saya sayang akan bahasa Melayu. Akan tetapi cuba berikan saya perkataan lain untuk menggantikan perkataan-perkataan tersebut. Mereka yang menulis kamus pun tidak akan mampu.
Kita seharusnya buka mata dan galas tanggungjawab di bahu untuk memartabatkan bahasa ibunda. Pada masa yang sama, kuasai bahasa lain untuk kita berupaya memartabatkan bangsa pula. Memang ada negara yang menolak bahasa kedua namun usahlah kita membandingkan diri kita dengan Jepun atau Rusia, kemajuan mereka jauh melampaui apa-apapun yang kita mampu bayangkan. Jadilah seperti ular yang menyusur akar, takkan hilang pula bisanya…Jumpa lagi
Salam dari
Mohd Fakhrul Rozi b. Abd Rahman
London, United Kingdom