Sejarah Sekolah SMKBBS
Pada 1hb. Jun 1990, SMKBBS telah berpindah ke lokasi sekolah sebenar yang terletak di dalam kawasan pembangunan FELDA dengan keluasan kira-kira 16 ekar persegi. Pada awalnya, sekolah hanya mempunyai 3 buah bangunan setinggi 2 tingkat. Dengan pertambahan bilangan pelajar, mulai tahun 1992 SMKBBS telah mengadakan dua sesi persekolahan iaitu pagi dan petang. Sesuai dengan peningkatan jumlah pelajar, infrastruktur sekolah juga telah bertambah dengan terbinanya 3 buah bangunan baru iaitu sebuah bangunan setinggi 3 tingkat dan 2 buah bangunan setinggi 2 tingkat pada pertengahan tahun 1994. Berdasarkan perkembangan fizikal dan pertambahan bilangan pelajar yang pesat, pada 1hb. Mac 1994 SMKBBS telah dinaikkan taraf menjadi sekolah gred A.
Tahun 1999 merupakan tahun yang amat bermakna dalam sejarah SMKBBS. SMKBBS telah terpilih di antara 90 buah sekolah untuk perlaksanaan Projek Rintis Sekolah Bestari. Sekolah ini merupakan satu-satunya sekolah felda dalam negara yang diberi kepercayaan untuk melaksanakan projek ini. Pelbagai program telah disusun oleh pihak pentadbiran sekolah sama ada melibatkan guru-guru atau pun para pelajar untuk memastikan kejayaan pelaksanaan Projek Rintis Sekolah Bestari. Tanggal 13 Ogos 1999 merupakan detik bersejarah bagi SMKBBS kerana pada tarikh tersebut, sekolah telah dirasmikan oleh Perdana Menteri Malaysia yang ke-4 iaitu, YAB Dato’ Seri Dr. Mahathir b. Mohammad.
Bermula sesi persekolahan 2003 sekolah dengan rasminya menjadi Sekolah Bestari setelah tamatnya projek rintis di penghujung tahun 2002. SMKBBS juga diberi kepercayaan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia untuk menjalankan Mata Pelajaran Vokasional (MPV) iaitu mata pelajaran Katering dan Penyajian Makanan serta Landskap dan Nurseri. Disamping itu sekolah juga tidak terkecuali dengan perubahan kaedah pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (ETeMS) yang melibatkan semua sekolah di Malaysia.
Sekolah satu sesi kembali dilaksanakan pada tahun 2004 disebabkan penurunan bilangan pelajar. SMKBBS telah diberi kepercayaan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia untuk terlibat dalam projek rintis Strengthening ICTs in Schools and SchoolNet Project in ASEAN Settings. Projek tersebut melibatkan 8 buah negara ASEAN iaitu Malaysia, Indonesia, Filipina, Thailand, Vietnam, Kambodia, Myanmar dan Laos. Melalui projek ini 3 buah sekolah mewakili setiap negara bermula dari tahun 2004 sehingga 2005. Disamping itu sekolah juga dicalonkan oleh Jabatan Pendidikan Negeri Sembilan untuk mewakili negeri ke peringkat kebangsaan dalam pertandingan Anugerah Kualiti Menteri Pendidikan kategori luar bandar tahun 2004. Maka pelbagai usaha dijalankan oleh warga sekolah bagi memastikan kejayaan kedua-dua program tersebut.
Rencana/Artikel Berkaitan Sekolah
Catatan Dari Bumi UK
Assalamualaikum dan salam muhibah kepada pembaca-pembaca. Pertama sekali saya ingin merentaskan jaringan terima kasih kerana diberi peluang untuk menulis dalam blog ini. Untuk coretan pertama ini saya hanya ingin merelaikan hemat saya berkenaan penggunaan bahasa kebangsaan.
Berdasarkan pengalaman saya banyak rakyat Malaysia enggan berbahasa Inggeris kerana risau akan hilang kemelayuan mereka. Tidak pernah saya mampu memikirkan rasionalnya alasan tersebut justeru bingung mentafsirkannya. Kitapun bukanlah menggunakan bahasa Melayu yang betul dalam kehidupan seharian malah dengan merojakkan bahasa itu sebenarnya lebih terhina daripada tidak menggunakan bahasa itu langsung. Peratusan paling tinggi yang gagal matapelajaran Bahasa Melayu adalah murid-murid Melayu juga. Adakah kerana mereka ini berbahasa Inggeris sepanjang masa? Kita langsung tidak perlu meninggalkan terus bahasa Melayu hanya untuk berbahasa Inggeris. Jadi tidak timbul persoalan hilang kemelayuan seseorang itu.
Dalam pembelajaran sesetengah matapelajaran juga, penggunaan bahasa perantaraan selain bahasa Melayu tidak akan menjejaskan penguasaan seseorang terhadap bahasa ibundanya justeru membantu menguasai bahasa keduanya. Di Britain, mereka berbangga apabila mampu bertutur dalam lebih daripada satu bahasa. Kebanyakan mereka mempelajari bahasa Perancis dan boleh fasih bertutur selepas sekurang-kurangnya tiga tahun. Berapa tahunkah Bahasa Inggeris diajar dalam kurikulum pelajaran Malaysia? Apakah khilaf yang menyebabkan penguasaan bahasa tersebut sangat lemah kendatipun diajar lebih sedasawarsa? Walaupun fasih berbahasa Perancis, mereka masih menggunakan bahasa ibunda mereka dengan betul. Bahasa Inggeris terbaik dituturkan oleh Permaisuri Elizabeth. Raja-Raja Melayu pun berbahasa Inggeris. Perbendaharaan kata istana baginda-baginda ini yang didengar hanya ‘beta’,‘titah’,‘santap’ dan ‘mangkat’, itupun kerana telah diskripkan. Tiada juga bukti pembesar-pembesar negara tidak menghantar anak-anak mereka ke sekolah antarabangsa apabila mereka sendiri melaungkan pemerkasaan bahasa Melayu dan sekolah kebangsaan. Institusi-institusi tinggi yang penting dalam memartabatkan bahasa ibunda pula membenarkan penggunaan perkataan pinjaman. Saya tidak mahu menggunakan perkataan teknologi, saintifik, bas, beg, siling, komputer dan banyak lagi kerana saya sayang akan bahasa Melayu. Akan tetapi cuba berikan saya perkataan lain untuk menggantikan perkataan-perkataan tersebut. Mereka yang menulis kamus pun tidak akan mampu.
Kita seharusnya buka mata dan galas tanggungjawab di bahu untuk memartabatkan bahasa ibunda. Pada masa yang sama, kuasai bahasa lain untuk kita berupaya memartabatkan bangsa pula. Memang ada negara yang menolak bahasa kedua namun usahlah kita membandingkan diri kita dengan Jepun atau Rusia, kemajuan mereka jauh melampaui apa-apapun yang kita mampu bayangkan. Jadilah seperti ular yang menyusur akar, takkan hilang pula bisanya…Jumpa lagi
Salam dari
Mohd Fakhrul Rozi b. Abd Rahman
London, United Kingdom